A győri Start IT up Alapítvány szervezésében 2020-ban harmadszor került megrendezésre az Ideathon ötletverseny. November 13-15. között 12 csapatban összesen 70 fiatal versenyző gondolkozott és dolgozott együtt, hogy új ötletekkel tegyék hatékonyabbá egyes iparágak, vagy akár mindennapi életünk különféle folyamatait. A Telenor és az Input Program támogatásával létrejött eseményen két különdíjat is kiosztottunk!

Hogyan zajlott az Ideathon 3.0?

Az ideathon fogalmának jelentését magyarul az ‘ötletverseny’ kifejezés ragadja meg legjobban. A 2020-ban megrendezett Ideathon 3.0 során a versenyzők a design thinking módszertanát követve dolgoztak ki technológiai megoldásokat különféle problémákra.

A szervezők mindenkit örömmel láttak a versenyen, aki szívesen old meg problémákat és gondolkodik másokkal együtt – még a saját “világmegváltó” ötletek egyéni kidolgozása sem volt feltétel, hiszen a versenyzők ötletgazdákhoz is csatlakozhattak.

„Az Ideathon esemény ötlete 2018-ban fogalmazódott meg bennem, illetve akkor kezdett erősödni a helyi startup ökoszisztéma is, melyet a Start IT up Egyesület keretein belül építünk, és láttuk, hogy kezdő vállalkozók, vagy ötletgazdák milyen problémákkal küzdenek. Az Ideathon az ötletgazdákat, vállalkozásokat a 0. fázisában segíti abban, hogy megtalálják a megfelelő irányt a továbblépéshez. Éppen ezért tartottam nagyon fontosnak, hogy az 2020-as online Ideathon powered by Telenor esemény központjában a tervezői gondolkodás, ezzel együtt a probléma kutatás és feltárás álljon. Hatalmas megtiszteltetés volt, hogy a 3. Ideathont már egy nagyvállalattal együtt tudtuk megvalósítani, és egy olyan jövőbeni lehetőségek köré építettük a projekteket, amik már a küszöbön állnak.” – Molnár Pál alapító

Az ötletgazdák az első nap ötletbörzéjén mutatták be elképzeléseiket, ezután alakultak ki a csapatok, és indulhatott a közös munka. A 12 csapatot facilitátorok és mentorok segítették abban, hogy a megadott témakörökben (5G, életvitel, föld és digitalizáció) életképes ötletekkel álljanak elő. A közös gondolkodás eredménye egy pitch, vagyis egy 3 perces prezentáció lett, amelyben a csapat bemutatta a zsűrinek a megoldandó problémát és az ötletük által kínált megoldást.

Az ötletverseny főnyereményét a PET palackokat 3D-nyomtató alapanyagaként felhasználó ReFilament csapat nyerte, de a zsűri több másik csapat ötletét is díjazta.

FoodArt: gasztroélmények rendelésre

A Telenor 5G-különdíját a FoodArt csapat nyerte. A FoodArt ötlete a koronavírus-járvány közepette különösen időszerű: egy igazán kreatív megoldással köti össze a gasztrobloggereket, olvasóikat, és a vírushelyzet miatt házhozszállításra átálló éttermeket.

A csapat által felvázolt ötletes megoldás szerint éttermek jelentkezhetnek egy-egy gasztroblogger legjobban sikerült fogásainak elkészítésére. A későbbiekben pedig akár kiterjesztett valóság (Augmented Reality, AR) segítségével is megidézhetőek lennének az ínycsiklandó fogások, megkönnyítve ezzel a rendelés folyamatát. Az ételeket egy mesterséges intelligenciával megtámogatott szkenner jelenítené meg a virtuális térben.

Az éttermek így egy új marketingcsatornához jutnak, míg a gasztrobloggerek növelhetik követőbázisukat – a felhasználók pedig egy új, AR-alapú ételrendelő térrel, és persze finom fogásokkal gazdagodnak! A Telenor 5G különdíjjal jutalmazta a FoodArt csapat elképzelését, ami ötletesen köti össze a fogyasztói igényeket és az éttermek kínálatát.

NewFounders: digitális korrepetálás

Az Ideathon 3.0 másik Telenor-különdíjasa a NewFounders csapata lett. Ők a koronavírus idején nagy lökést kapott digitális oktatás témakörében gondolkodtak. Ötletük a tanítani és a tanulni vágyó közönséget köti össze: egy olyan online felület prototípusát alkották meg, ahol bárki könnyen találhat az érdeklődésének vagy igényeinek megfelelő szaktanárt.

A NewFounders kutatása szerint a szolgáltatást idősebbek is szívesen használnák, míg a fiatalok számára a megoldás talán legfőbb előnye, hogy a mobileszközökkel is elérhető platform segítségével bárhol tanulhatnak. A “jövőálló” ötlet szerint 5G internetkapcsolat segítségével akár újabb oktatási módszerek, mint a virtuális vagy kiterjesztett valóság is bevonhatók az oktatásba.

A Telenor nevében köszönjük minden résztvevő munkáját, és gratulálunk az összes díjazottnak!