A SEO, vagyis a keresőoptimalizálás tudatos megközelítése elkerülhetetlen, ha vállalatod online jelenlétét szeretnéd erősíteni. Ám az internetes keresések folyamatosan változó viszonyait, a Google-algoritmusok frissítéseit nem könnyű nyomon követni. Lássuk, milyen változások várhatóak a keresőoptimalizálás terén idén, és mi teszi a jó SEO-t 2021-ben!

Hogy működik a keresés?

Kezdjük az alapokkal. Bár a világhálón több keresőmotor működik, messze a leggyakrabban használt a piacon egyeduralkodó Google, így cikkünk (és annak következő része) is főleg erre a keresőóriásra fókuszál.

Azt, hogy a találati listán hányadik helyen jelenik meg a weboldalunk, a Google algoritmusai döntik el. A folyamat leegyszerűsítve a következő: először is a Google keresőrobotjai alaposan bejárják az internet minden szegletét, így a te vállalkozásod honlapjáról is elkészítenek egy “pillanatfelvételt”. Eközben ezernyi adatot vesznek számításba, mint például a weboldaladra mutató linkek száma és minősége, az oldal struktúrája és tartalma, stb. Ezen analitikai adatok alapján határozzák aztán meg, hogy a website-odon található tartalom releváns lehet-e a közönségnek – ez alakítja ki a rangsort a SERP-en (Search Engine Results Page, vagyis a keresett kulcsszóra adott találatok listája).

A Google keresőalgoritmusai folyamatosan változnak, újabb és újabb weboldal-jellemzőket súlyoznak felül, hogy így mindig a keresés céljának legmegfelelőbb találatokat szállítsák a felhasználóknak. Ezzel rendszeresen új feladatok elé állítják a weboldalukat optimalizálni vágyókat.

SEO változások 2021-ben

A korábbi trendek és a Google nyilatkozatai alapján a következő tényezők határozzák meg a weboldalad helyezését a keresési rangsorban 2021-ben:

Felhasználói élmény

Az, hogy az oldalara látogatók felhasználói élménye pozitív legyen, neked is alapvető érdeked. Ezt a Google is így gondolja, ezért vezették be 2020 májusában a Core Web Vitals-t. Ez egy összetett mérőszám, mindhárom eleme a felhasználók által érzékelt oldalsebességet írja le, mint a felhasználói élmény egyik legfőbb meghatározóját.

A Google hivatalosan is bejelentette, hogy 2021 májusától a Core Web Vitals adatokat is figyelembe veszik a weboldalak közti rangsor kialakításakor (bár főleg döntetlenek eldöntésére fogják használni). A weboldalak gyorsítása és a felhasználói élmény javítása tehát kulcsfontosságú lesz.

Mobilbarát weboldalak

A felnőtt magyar internetezők 89%-a használ okostelefont. Globálisan az összes keresés majdnem 60%-a mobileszközökön történik. Nem csoda tehát, ha a Google a legfontosabb szempontok között tartja számon, hogy a weboldalad mobileszközökön is jól használható legyen. A mobil-fókuszú indexelés 2020 szeptembere óta élvez elsőbbséget a Google-nél – a “mobilbarát” weboldal tehát már nem megkülönböztető előny, hanem kötelező elem. Érdemes lehet tehát ennek fényében felülvizsgálnod vállalkozásod jelenlegi website-ját!

Keresési szándék és “snippetek”

A Google célja, hogy egyre pontosabban szolgálja ki a felhasználói kereséseket. Ezért algoritmusai a kulcsszavak helyett egyre inkább a keresési szándékra fókuszálnak. Ha például a budapesti időjárásra keresünk, ma már nem csak pár szöveges linket kapunk válaszul: a Google egy informatív, szépen megrajzolt, tömör kis előrejelzésben mutatja meg, milyen idő várható. Ez is egy példája a “kiemelt snippeteknek”, amelyek használatával a kereső azonnal választ kínál a kérdéseinkre, kattintás nélkül. A “keresős” klikkelések több mint 55%-a már ma is snippeteken keresztül érkezik. Ezért fontos, hogy weboldalunk tartalma legyen rövid, velős, valóban “tartalmas”, így a Google azonnali válaszként kínálhatja fel azt snippet-jeiben.

Hangalapú keresések

A technológia magyarul még alig elérhető, de a jövő egyértelműen a hangalapú kereséseké. Az élőszóban, értelmes, valódi kérdésekként indított keresések kapcsolódnak a Google korábban már említett céljához a keresési szándék előtérbe helyezésére. Elmozdulva a rövid kulcsszavakkal történő “darabos” keresési élménytől (ld. feljebb) az olyan tartalmak válhatnak egyre sikeresebbé, amelyek értelmes, valódi kérdéseket válaszolnak meg világosan.

Megannyi más tényező befolyásolja, hogy weboldalad milyen helyezést ér el 2021-ben a Google keresési listáján. Cikkünk folytatásában ezeket is kivesézzük, hogy felkészülten vághass neki az előttünk álló, minden eddiginél digitálisabb időszaknak!