A tavalyi Consumer Electronics Show-n (CES 2020) a Samsung prezentálta a Ballie-nak (labdácska) keresztelt robotvízióját.

Egy maroknyi, gömb alakú AI-eszközt, amely körbejárja gazdája otthonát, és úgy lesi minden kívánságát, mint egy kedvtelésből tartott, jólnevelt kutya. Az otthoni személyi asszisztenst a Samsung szerényen élettársként definiálja: a gyártó szerint a Ballie minden rá bízott feladatot elvégez, miközben szigorúan betartja az adatvédelmi előírásokat.

A készülék a mobil interfész, a beépített mesterséges intelligencia (AI) képességek, a hangaktiváció és a beépített kamera segítségével felismeri a felhasználóit, és reagál azok parancsaira. Ezen kívül olyan háztartási és életviteli igényekre is megoldást kínál, mint amilyen az otthoni intelligens eszközök kezelése, a reggeli ébresztés, vagy akár az edzés közbeni asszisztencia. Igény szerint természetesen arra is használható, hogy a háziállatok számára társaságot szolgáltasson a gazdi távollétében.

Az élmények korában

“Úgy gondoljuk, hogy az AI a személyre szabott ellátás jövője. Az eszközön található AI megvédi a személyes adatokat és ezáltal a felhasználók magánéletét, miközben teljesen személyre szabott élményt képes szolgáltatni.” – mondta Sebastian Seung, a Samsung Electronics ügyvezető alelnöke és kutatója. Ez pedig nem egyedülálló nézőpont; teljesen egybevág azzal, amiről mi is sokat írunk a Hiper business blogon, nevezetesen, hogy a fogyasztók – és ezzel együtt a fejlesztők, a gyártók és a szolgáltatók is – beléptek az élmények korába. Itt már hardver és szoftver egyesülve igyekszik minél személyre szabottabb felhasználói élményt nyújtani bármely szolgáltatás vagy termék tekintetében.

A Ballie tehát a Samsung válasza az emberközpontúbb innováció iránti fogyasztói igényre, amelynek valódi célja túlmutat azon, hogy lehessen egy mesterséges, gömbalakú kiskutyánk, amihez beszélgethetünk, ha unatkoznánk. A valódi cél egy (vagy több) olyan eszköz létrehozása, amely képes az egyéni élet olyan fokú infrastrukturális támogatására, amely lehetővé teszi, hogy soha többé ne kelljen monoton, robotnak való feladatokkal pazarolnunk a drága emberi időnket. A gyártó megfogalmazásában a Ballie célja a fogyasztók általános jólétének növelése, életük megkönnyítése egyéni igényeik kielégítésével.

Az élmények korábban

A cég egyelőre nem hozott nyilvánosságra semmilyen információt azzal kapcsolatban, hogy mikor lesz elérhető a nagyközönség számára Ballie, illetve arról sem, hogy milyen áron. A fejlesztéssel valószínűleg tényleg érdemes a tökéletességig bíbelődni, mivel a Ballie-hoz hasonló személyi asszisztens robotok korábban meglehetősen pozitív fogadtatásban részesültek, de a kezdeti öröm hamar ellenszenvvé formálódott.

Az Anki nevű startup vállalat Vector néven futó hasonló projektje kezdetben ígéretesnek tűnt, össze is gyűlt a megvalósításához szükséges pénz, a gyártó azonban a piacra dobást követően mégis leállította a fejlesztést, így a korai vásárlóknak beígért, hamarosan elérhető fejlesztések is elmaradtak. A nem először előforduló történetet jól példázza, hogy a Spykeeworld januárban összeállított listáján felsorolt, általuk legjobbnak ítélt személyi asszisztens robotok közül rejtélyes okokból kifolyólag jelenleg egy sem kapható.