A karanténhelyzetben sok család online tartja a kapcsolatot az idősebb családtagokkal. Sokaknál kényszerűség szülte a digitális érettség ilyen módú növekedését.

A fiatalok általánosságban is jóval nagyobb arányban és mértékben vannak kitéve a digitális világnak, a 60 felettiek internethasználata pedig Európa-szerte alacsony.

Egy Eurostat-jelentés szerint a 65-74 évesek kétharmada soha nem használta még az internetet, míg a 25-54 évesek körében ez az arány csak 15%. A vírushelyzet azonban sok érett korút is arra motivált, hogy új digitális technológiákat próbáljon ki. Beszédes adat: az internetező magyar lakosság egészét tekintve a 60-69 éves korosztály majdnem 30%-a többet chatel, mint a járványt megelőzően.

Technológia az idősek biztonságáért

Az új kütyük használatának elsajátítása olyan kihívás, ami sokakat eltántorított a digitális átállástól. Mára azonban számos olyan termék és szolgáltatás érhető el, ami direkt az érett korúakra szabott, egyszerű, ám hasznos megoldásokat nyújt idősebb családtagjaink védelme érdekében.

Egyszerű példa a gyógyszerek bevételére figyelmeztető, időzítővel ellátott gyógyszeres dobozka. Népszerűek emellett az SOS gombok is. Ezekre a vezeték nélküli kis gombokra előre megadott telefonszámokat tölthetünk fel, amiket gombnyomásra tárcsáz (vagy azokra SMS-t küld) az akár ruhára rögzíthető, nagyjából gyufásskatulya-méretű eszköz.

A már a Telenornál is elérhető SOS Központ szolgáltatás és a hozzá kapcsolódó Myki Spot kiegészítő is hasonló elven működik. A 0-24 órában hívható, országos segítségnyújtó SOS Központban felkészült, mentésirányításban jártas egészségügyi szakemberek fogadják az idősebb korosztály hívásait. A központot jellemzően a 65 év feletti korosztály keresi fel segítségért, leggyakrabban szédülés, eszméletvesztés, vérnyomás- és vércukorszint-ingadozás, vagy fürdőszobai baleset miatt, de pszichés okok is gyakran előfordulnak.

A MyKi spot pedig maga az SOS-gomb, ami ráadásul GPS-képes is, így annak helyzetét hozzátartozó családtagként saját telefonunkon, a MyKi Spot alkalmazásban távolról is láthatjuk. Ha egy családtag sem tudja felvenni a telefont, a gyorshívóban tárolt SOS Központnál is kicsöng a hívás.

Ezen felül mára sok, kimondottan az idősebbek igényeire szabott, nagy és kontrasztos gombokkal ellátott billentyűzet, „Nagyifon”, és egyéb eszköz is elérhető. A hangvezérlés fejlődése tovább könnyítheti a digitális szolgáltatások elérését az idősebb korosztály számára.

Digitális szolgáltatások a 65 feletti korosztálynak

A biztonság talán a legelemibb, de nem az egyetlen ok, amiért az érett korúak is megvetették a lábukat a digitális világban. Egy kutatás szerint „Az idősek internethasználatát elsősorban a mindennapi életben hasznos, praktikus funkciók jellemzik.”

Az olyan kezdeményezések, mint a pályázatból megvalósuló OkosNagyi Klub program, sokat lendíthetnek az idősek digitális érettségén, így segítve a mindennapi problémák megoldását. Az infokommunikációs eszközök használatának elsajátításával elhárulnak az internethasználat akadályai az idősebbek elől.

Ez pedig a piacra is hat: mára világszerte egyre több digitális szolgáltatás számol a 65 felettiekkel, mint lehetséges vagy elsődleges célcsoporttal. Egy poszt-Covid világban az idősek digitális érettségének kényszerű növekedése a magyar KKV-k számára is új lehetőségeket nyithat majd meg.