CXO sorozatunkban vállalati vezetőket kérünk meg, hogy osszák meg a világ fejlődésével és a jövővel kapcsolatos véleményüket, víziójukat és gondolataikat.

Harmadik vendégszerzőnk Martin Oravec, a Telenor Magyarország pénzügyi vezérigazgató-helyettese, aki az elmúlt időszak egyik legnagyobb hatású eseményével kapcsolatban fejtette ki véleményét.

Felkészülhetsz-e te, vagy a céged egy olyan méretű és jellegű eseményre, mint a COVID19 világjárvány?

Úgy vélem, hogy erre a kérdésre az a korrekt válasz, hogy teljes mértékben nem. Különös tekintettel arra, hogy az események az egész világot érintették, az üzlet, a munka és személyes kapcsolatok területén is. Mindazonáltal, az elmúlt időszak azt is megmutatta, hogy – mivel a természetes ösztönünk a túlélés – tanulhatsz, változhatsz és adaptálódhatsz az új feltételekhez.  

A COVID-19 pandémia egy Black Swan esemény (volt, remélhetőleg így, múlt időben), amely Nassim Nicholas Taleb matematikai statisztikus, kockázatelemző elmélete szerint egy olyan nagy magnitúdójú és hatású esemény, melynek bekövetkezésére igen kicsiny az esély, ezért számunkra irrelevánsnak tűnik, mielőtt bekövetkezne. Számos példa akad ilyenre a múltból: háborúk, járványok, gazdasági vagy természeti krízisek stb. Nem hisszük, hogy bekövetkezhetnek, mielőtt ténylegesen meg nem történnek velünk. Ami a jelen helyzetet tovább súlyosbította és még fájdalmasabbá tette, az a globális gazdaság, azaz a világszintű egymásra utaltság.

    Taleb szerint a Black Swan eseményekre az alábbi 3 dolog jellemző:
  • Az esemény kívül esik a hagyományos elvárások, várakozások esetén, mivel semmilyen múltbéli adat nem jellemzi megbízhatóan a bekövetkezését.
  • Az esemény hatására rendkívüli, azaz széles társadalmi réteg életére jelentős hatást gyakorol.
  • Az esemény arra készteti az embereket, hogy magyarázatokat készítsenek az esemény előre jelezhetőségére (természetesen utólag) vonatkozóan.

Forrás: elemzokozpont.hu

Egy cég szemszögéből ez számos kihívás formájában jelentkezhet: váratlan bevételkiesés, majdnem teljesen leálló eladások (a fizikai csatornákon, üzleteken keresztül) a karantén miatt, a home office életmódra való átállás kihívásai stb. Ha a számomra kulcsfontosságú tanulságokat, adaptálódási folyamatokat és megragadott lehetőségeket kellene összefoglalnom, az alábbiakat említeném.

VÉDELEM

Védd a munkaerőt, védd az eszközeidet, védd a befektetéseidet, és védd meg a vásárlót. Tartsd az információt állandó áramlásban a stakeholderek között – ez volt az első gondolat nálunk, és megpróbáltuk minden aspektusát kibontani.  Eldöntöttük, hogy nem indítunk belső átszervezést 2020-ban, és hogy a járvány okozta esetleges kihívások miatt nem bocsátunk el embert.  A Telenor Szolidaritási Alap segített, hogy a bizonytalanság közepette a biztosabb körülmények között élő kollégák felajánlásaiból támogassuk a nehéz anyagi helyzetbe került munkatársainkat. Az üzlethálózatban az eladási célokhoz tartozó bónuszokat a boltbezárások alatt is fenntartottuk, és természetesen felvérteztük értékesítő kollégáinkat a munkavédelmi eszközök teljes skálájával (maszkok, fertőtlenítőszerek, védő plexifal a vásárlók és eladók között).

Az ügyfeleinket azzal segítettük, amire a pandémia miatt láthatóan megnőtt az igény: internetkapcsolattal. Ebből a megfontolásból született meg a 100GB ingyen adat, hiszen be voltak zárva otthonaikba, és ez lehetővé tette a gondtalan kommunikációt számukra.  Végül pedig, az információáramlást is folyamatossá tettük a fő stakeholderek, bankok és részvényesek között.

ADAPTÁCIÓ

A digitális transzformációnak nem a járvány volt a fő hajtóereje, de számottevően felgyorsította a folyamatot minden iparágban. Tanúja voltam annak, hogy nálunk a vállalatnál péntekről a következő hétfőre 50-szeresére nőtt az online meetingek aránya. Az ügyfeleink viselkedése szintén láthatóan megváltozott, az otthoni munkavégzés felturbózta az adathasználatot és a hívások számát is. Telco cégként teljes mértékben kihasználtuk a digitális eszközökben rejlő lehetőségeket annak érdekében, hogy alakítsunk a munkafolyamatainkon. Számos kockázatelemző board készült, hogy időben elkülönülő információink legyenek a napi taktikai döntésekhez, és épp ezeknek az automatikusan generált data seteknek a szükségessége az, ami a digitális transzformációt előreviszi.

KÍVÁNCSISÁG

A COVID19 járványt nem lehetett előre jelezni (mielőtt ránk tört 2020 márciusában), a következményeit megjósolni még kevésbé lehetett. De az előrejelzés gyakorlásának szépsége az, hogy annyi lehetséges szcenáriót alkothatsz, amennyit csak akarsz, vagy tudsz, és ez segít rávilágítani arra, hogy mire érdemes fókuszálni, és hogyan érdemes tervezni. Szerintem érdemes folyamatosan tanulni, és megkérdőjelezni a megkövült struktúrákat.

Hiszek abban, hogy meg kell próbálnunk kíváncsinak maradni, kipróbálni új dolgokat, formálni és döntögetni a status quót, akár kis méretű projektek, folyamatok, vagy a napi rutin folyamán. Ez különösen hasznos lehet egy olyan helyzetben, mint a COVID19, ahol a korábbi feltételezések és üzleti gyakorlatok már nem helytállóak.

Ne pánikolj. Lélegezz lassan. Aztán nézzük meg, hogyan forgassunk egy kihívást lehetőségbe!

Arról, hogy a Telenor online értékesítése hogyan alakult, illetve a B2B ügyfeleket hogyan segítette a cég, itt olvashatsz.

Martin Oravec bejegyzését alább olvashatod angolul, eredetiben:

Can you or your company prepare for an event like COVID19 pandemic?

In my opinion, you cannot get fully prepared for such an event. Especially, if the impacts are not local but world-wide and affecting every aspect of our personal, work and business life. However, the recent period showed us, as it is our natural thing and our survivor instinct, that you can adapt, change and learn.

COVID-19 pandemic is (and hopefully we will use past tense here) a so called “Black Swan Event” – based on the theory developed by Nassim Nicholas Taleb, describing or referring to unexpected events of large magnitude and consequence but with very small probabilities of occurrence, thus making in irrelevant in our minds before it actually happens.

There are numerous occasions and examples for this in the past: wars, pandemics, economic/natural crises, etc.  We do not believe it is happening until it really comes. However, as a result of globalisation and fully entangled world of economics the impacts became larger in scale and more painful. 

From the optics of a company, there are many challenges arising, too. Unexpected drop in revenues, almost stopped sales activity (in the case of physical stores or physical way of selling services/products) due to lockdowns, people moving from regular office to “home office”, etc. If to summarize my own key positive learnings, adaptations and opportunities during that period I would mention these.

PROTECTION

Protect your employees, protect your assets, protect your investment, protect your customers, etc. and keep information flow with all stakeholders – this was the first thought in our company and we tried to address every aspect of it.

We decided for no reorganization changes in 2020. Internal solidarity fund to help creating stability and in general, decrease overall stress from uncertainty for our employees with unstable financial background, keep on-target sales bonuses for the period of shops enclosure and support in many ways sales personnel to provide as much as possible protection (masks, sanitizers, shields,)… and many more. Towards our customers: 100GB free data, as they were locked at home and needed some means of communications. And of course, information flow towards all main stakeholders, banks, shareholders, etc.  

ADAPTATION

Digital transformation shift – pandemics was likely not the main driver of shift towards digital transformation but it managed to speed it up significantly in all industries. I witnessed a 50 times increase of online meetings between Friday to next Monday. Our customers also visibly changed behaviour and went more towards remote collaboration driving data and calls up in the times of lockdown.

As a telco company, we were close enough to fully embrace the digital tools available to change our way of work. Various risk dashboards were created that served to provide timely information for tactical daily decisions. But the need of having timely different and automatically generated sets of data is the ultimate drive of digital transformation. 

CURIOSITY

COVID19 pandemic was hard to predict (until it arrived in March 2020) and even harder to forecast impacts. But the beauty of forecasting is that you can create as many scenarios as you want/can that would show you where to focus and what to plan for. And for “being a constant challenger or a learner”, I believe we should try to push ourselves into that curious set of mind where we should try to test new things, amending and altering the status quo even in small scale projects, processes, daily routines. Especially under events like COVID19, original life/business assumptions and status quo are not anymore valid. 

Stop panicking. Breathe in and out. And let’s see whether we can turn any negative situation into opportunity.