A digitális gazdaság egyre nagyobb mértékben az adatokon alapul – az adatok okos felhasználásának kulcsa pedig a mesterséges intelligencia. MI-algoritmusok használatával lehetővé válik nagy mennyiségű adat gyors feldolgozása, ami segíti a vállalati döntéshozatalt. Rengeteget hallunk az adatok fontosságáról, és szinte minden nap új MI-megoldások jelennek meg. Lássuk, milyen főbb trendek érvényesülnek az adatalapú és MI-technológiák fejlődésében idén és a jövőben!

Digitális átállás és nagyobb hangsúly az adatokon

Az első és legfontosabb fejlemény maga a tény, hogy az adatok és a mesterséges intelligencia használata mára megkerülhetetlenné vált. Amint arról már a Hiper Business Blogon is írtunk, mára egy magyar KKV is sikerrel használhat mindennapi működésében különféle adatalapú megoldásokat. A vállalatok (a pandémia idején felpörgő) digitális átállása csak tovább fog gyorsulni. Szakértők szerint nem érdemes elodázni a váltást, hiszen minél előbb tesszük meg az első lépéseket, annál nagyobb előnyre tehetünk szert a lemaradókkal szemben.

Fókuszban a vásárlói élmény

Egy B2C (Business to Customer, vagyis magánszemélyeknek értékesítő) vállalat számára az adatalapú megoldások legkézenfekvőbb felhasználása a vásárlói élmény javítását célozza. Ügyfeleink a vásárlási folyamat során megannyi ponton, megannyi felületen kerülnek kapcsolatba vállalkozásunkkal. Minél több információt gyűjtünk össze és elemzünk a kontaktusokról, annál teljeskörűbb rálátásunk nyílik az ügyfélélményre, és annál könnyebben tudjuk pozitív irányba befolyásolni azt. Megfelelő adatkezeléssel kombinálhatjuk weboldalunk forgalmi, vagy a vásárlási folyamatra vonatkozó adatait a telefonos ügyfélszolgálaton felhalmozott adatokkal, és összevethetjük mindezt a kiszállításra vonatkozó információkkal. Ezt a nagy mennyiségű adat feldolgozását segíti a mesterséges intelligencia, ami így lehetővé teszi, hogy mind pozitívabb vásárlói élményt nyújtsunk ügyfeleinknek.

Külső adatok használata

Az előző ponthoz szorosan kapcsolódva: mind nagyobb teret nyer a holisztikus és adatalapú üzleti gondolkodás. Sokszor külső (tehát nem csak a saját vállalkozásunkra vonatkozó, hanem akár a gazdaság vagy a szektor egészét érintő) adatok is segíthetnek megoldani konkrét üzleti problémáinkat. Elengedhetetlen a kreatív problémamegoldó gondolkodás, hiszen adatforrásokat bőven találunk. Gondoljuk végig, milyen adatok felhasználása könnyítené meg, hogy jó üzleti döntéseket hozzunk, ezután fogjuk adatkeresésbe és -elemzésbe. Bizonyos cégméret felett az adatfókuszú menedzsmentet megkönnyítheti egy specializált, kizárólag az adatokkal és azok felhasználásával foglalkozó munkatárs kijelölése.

Természetes nyelvek feldolgozása

Az NLP (Natural Language Processing, vagyis természetes nyelvek feldolgozása) a számítástechnika egyik vezető alkalmazási területe, ami szintén nagyban támaszkodik a mesterséges intelligenciára. Az NLP-t használó egyszerűbb chatbotokkal, vagyis azonnali üzenetküldő robotokkal már ma is sok KKV weboldalán találkozhatunk. Az ügyfelek egyszerűbb kérdéseit ilyen botok válaszolják meg, automatikusan, mindenféle humánerőforrás nélkül. A mai megoldások még nem mindig pontosak, de az NLP fejlődésével szakértők szerint pár éven belül már nem fogunk tudni különbséget tenni egy élő válaszadó és egy felkészült bot között. Az NLP ezen kívül nagyban segíti majd a beszédfelismerő rendszerek fejlődését, és az MI használatának kiterjesztését új alkalmazási területekre (lásd a következő részben).

Automatizáció és MI-segítség az üzleti folyamatokban

Nem újkeletű aggály a mesterséges intelligenciával kapcsolatban, hogy feleslegessé tehet bizonyos munkaköröket. Bár ez kétségkívül igaz lehet, inkább az a tapasztalat, hogy az MI rövid távon inkább abban segít, hogy hatékonyabban végezzük munkánkat. A mesterséges intelligencia segítségével megannyi üzleti folyamat automatizálása valósul meg már ma is, így csökken a manuális folyamatok költsége és a hibalehetőségek száma. Az NLP finomodásával egyre több olyan folyamat automatizálható lesz, amely sok energiát kíván meg a munavállalóktól, de valójában nem igényel nagy szellemi munkát. Ilyen például, ha nagy mennyiségű szöveget kell átnézni annak érdekében, hogy a releváns részeket kiszűrjük, vagy hasonló terület még a prediktív adatelemzés is. Így MI-algoritmmusokkal együtt dolgozva turbózhatjuk fel üzleti teljesítményünket!

Az adatalapú megoldások és a mesterséges intellligencia izgalmas terület a technológia fejlődésében, amelyek a közeljövőben közvetlenül befolyásolhatják mindennapi életünket és vállalkozásunk működését. 

Mindenképpen érdemes figyelemmel kísérni a technológiai fejlődést, hogy az elsők között fordíthassuk vállalkozásunk előnyére az újdonságokat!